איתור גוש חלקה – כיצד יעזור לנתח עסקת נדל”ן?

עו''ד חיים ברטוב
עו''ד חיים ברטוב

מנכ''ל ובעלים פרופרטים

תוכן עניינים

כל לקוח או לקוחה שפונים אלינו כדי לקבל הכוונה בעניין עסקת נדל”ן מקבלים מאיתנו לרוב הסבר מפורט על החשיבות הרבה של איסוף מידע רלוונטי וגיבוש תמונה מדויקת ומלאה ככל האפשר ביחס לנכס ולעסקה. אחד מאותם מקורות מידע חשובים וזמינים ביחס לקרקע הוא פרטי הגוש והחלקה. נראה שאין בישראל מי שלא שמע את המושגים האלה. בשורות הבאות, נדון בשאלה מהי משמעות המספור, כיצד מתבצע איתור גוש חלקה וכיצד הוא מסייע לכם לנתח עסקת נדל”ן שעומדת על הפרק.

מהי המשמעות של גוש/חלקה?

מספר הגוש והחלקה מייצגים את האופן בו מחולקת הקרקע בטאבו. הטאבו הוא לשכת רישום המקרקעין מטעם משרד המשפטים והוא אמון על רישום הזכויות של אדם על נכס מסוים. גוש וחלקה מאפשרים לקבל זיהוי מדויק של הנכס. הגוש משקף את מתחם המבנים המסוים. כלומר, גוש מהווה לרוב מספר בניינים סמוכים זה לזה. החלקה משקפת את הבניין המסוים ותת החלקה, אם ישנה, משקפת את מספר הדירה – אם כי לא בהכרח.

מדוע חשוב לאתר גוש וחלקה?

נרצה לאתר את הגוש/חלקה בעיקר במטרה להוציא את נסח הטאבו ולהבין ממקור ראשון מה הסטאטוס המדויק ביותר של הנכס. באמצעות הגוש והחלקה תוכלו לקבל נתונים כדוגמת:

מהם גבולות הקרקע הרשומים.

האם קיימים על הנכס שעבודים ומשכנתאות.

האם ישנן בעיות רישום בטאבו.

האם ישנן חריגות בנייה קיימות.

היעדר טופס 4.

בנייה עתידית באזור הנכס.

תשתיות כדוגמת קווי חשמל או אנטנות סלולריות צפויות או מתוכננות.

בנוסף, ניתן באמצעות הגוש והחלקה לבחון את העסקאות הקודמות שבוצעו בנכס ואפילו מה היה סכום העסקה המוצהר. כל אלה מאפשרים לקבל תמונה רחבה יותר אודות הנכס, להבין לאשרו את מצבו הנוכחי ואף העתיד הצפוי לו, לבחון בצורה טובה את כדאיות העסקה ולהיות בטוחים שאינכם קונים “חתול בשק”.

כיצד ניתן לאתר גוש וחלקה?

כעת כשהבנו והסכמנו על החשיבות של איתור הגוש והחלקה של הנכס אותו אתם שוקלים לקנות, נסביר כיצד ניתן לאתר את מספר הגוש והחלקה של הנכס כדי לקבל נגישות אל כל המידע החשוב הזה.

איתור גוש חלקה לפי כתובת – זהו מידע שאמור להיות נגיש ביותר עבורכם כמי שמתעניינים בעסקה בנכס. ניתן לאתר גוש וחלקה באמצעות הזנת כתובת באתר המרכז למיפוי ישראל  או באתר המפות הממשלתי. עוד ניתן לעשות זאת בעמוד של מחלקות ההנדסה באתרי הרשויות המקומיות.

איתור גוש חלקה לפי מיקום במפה – במקרים בהם כתובת הנכס איננה נגישה, ניתן לאתר את הגוש והחלקה גם על גבי המפה האינטראקטיבית באתר המפות הממשלתי. לפני תחילת החיפוש יש להיכנס לעמודת “שכבות” בה תוכלו לסמן את הנתונים “גושים” ו”חלקות” ולאחר מכן למקד את המפה על מיקום הנכס. מספרי הגוש והחלקה יוצגו על גבי המפה.

מה הצעד הבא אחרי איתור הגוש חלקה?

איתרתם את הגוש חלקה? יפה מאוד. עכשיו הגיע השלב החשוב באמת – אילו בירורים תוכלו לערוך בעצמכם בסיוע הגוש והחלקה? הנה כמה מקומות שמהם אפשר להתחיל:

נסח טאבו מקוון מאתר משרד המשפטים – באמצעות הזנת הגוש והחלקה באתר משרד המשפטים ובתשלום צנוע של 15 ₪ (נכון לאוגוסט 2018) תוכלו לצפות בנסח הטאבו המקוון של הנכס. שם תוכלו למצוא נתונים על בעלות הדירה, זכויות מכירה, הערות ושעבודים על הנכס ועוד.

איסוף מידע מ”מאגר מידע נדל”ן” של רשות המסים באתר רשות המסים תחת הדף “מאגר מידע נדל”ן” מוצע לשירות הציבור מידע על מכירות של זכויות במקרקעין כולל הסכום אותו שילם הקונה. זהו כמובן כלי חשוב ביותר להערכת כדאיות העסקה העומדת על הפרק.

אתר מדלן –  באתר המצוין הזה תוכלו לקבל מידע רב המוצג בצורה נגישה ביותר. כך למשל תוכלו לקבל מידע על עסקאות אחרונות שנעשו באזור, על המסגרות החינוכיות, על המדדים החברתיים של האזור וכן חוות דעת ודירוגי שכנים.   

    

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם»

לוגו פרופרטים - נדלן במידה שלך
דילוג לתוכן