הסיכונים בעסקת נדל”ן – סיכון מול סיכוי להרוויח

עו''ד חיים ברטוב
עו''ד חיים ברטוב

מנכ''ל ובעלים פרופרטים

אנחנו בני האדם ידועים כיצורים שונאי סיכון ולכן, עבור רובנו, נטילת סיכונים, בין אם מדובר בתחום האישי, הכלכלי או המקצועי מעוררת חששות ואי נוחות. לצד התובנה הזו, ניצבת גם העובדה שבכל סיכוי ישנו סיכון מסוים הכרוך בו. וכדברי אלוף האגרוף מוחמד עלי “מי שאינו אמיץ מספיק לקחת סיכונים, לא ישיג דבר בחייו”. אנחנו לא מציעים לכם לקחת סיכון באופן לא מושכל או ללכת נגד תחושת הבטן שלכם. מה שאנחנו מציעים הוא לנהל את הסיכונים בעסקת נדל״ן, במקום לתת לסיכונים או החששות מהם לנהל אתכם. זוהי הדרך ליהנות מהסיכוי הקיים בעסקה, תוך הסתכלות מפוכחת על הסיכון וצמצומו למימדים שאיתם תוכלו לחיות בשלום. איך עושים את זה נכון? מיד נסביר.

כיצד ניתן לנהל את הסיכון בעסקת נדל”ן?

ישנן דרכים שונות לנהל סיכונים בעסקת נדל״ן. אנחנו בחרנו להתמקד בנוסחה פשוטה שעובדת טוב ביותר עבורנו ועבור הלקוחות שלנו. מדובר במטריצה אינטואיטיבית יחסית לשימוש וניתן לארגן אותה בצורה נוחה וברורה בטבלה. קחו בחשבון שאם אין לכם ניסיון בתחום עסקאות הנדל”ן יש להניח שתתקשו לאתר ולמפות נכונה את הסיכונים, המשמעויות ודרכי הפעולה ועל כן אנו ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע המומחה בתחום.

אלה הגורמים שניקח בחשבון במסגרת ניהול הסיכונים:

  1. מיפוי מהות הסיכון זוהי למעשה רשימה המכסה את כלל הסיכונים השונים הטמונים בעסקה הספציפית. זו יכולה להיות בעיה באישור התכנית מול העירייה, אופי ההלוואות והחזרי ההלוואה, עיכובים בתכנית וכיו”ב. החל מהסיכונים הברורים ומובהקים ביותר, דרך סיכונים שתלויים בנסיבות האישיות שלכם ועד לסיכונים שההסתברות למימושם או הנזק בצידם שוליים.
  2. עוצמת הנזק בעמודה הזו נתייחס באופן ממוקד לשאלה עד כמה הפגיעה תהיה קשה עבורכם אם הנזק המסוים הזה יתממש. אנחנו נוהגים לדרג את עוצמת הנזק בסקאלה של 1 עד 5. הציון 1 מתאר את עוצמת הנזק הזניחה ביותר ואילו הציון  5 מתאר את עוצמת הנזק החמורה ביותר.
  3. ההסתברות שהסיכון יתממש כאן נבחן אך ורק את הסיכויים שהסיכון המסוים הזה יתממש. אנחנו נוהגים לדרג את ההסתברות על פי טווח אחוזים, לדוגמה: 1%-20% סבירות נמוכה מאוד, 21%-40% סבירות נמוכה, 41%-60% סבירות בינונית, 61%-80% סבירות גבוהה, 81%-100% סבירות גבוהה מאוד.
  4. פעולות מונעות ביחס לכל סיכון נגדיר פעולות מונעות או פעולות אשר מפחיתות את עוצמת הנזק במקרה של התממשותו או כאלה שיפחיתו את ההסתברות להתממשות.
  5. מענה במקרה של התממשות הסיכון – כאן נגדיר בצורה מפורטת וברורה את דרכי הפעולה במקרה בו מתממש הסיכון. זהו המקום לחשוב מראש ובצורה שקולה וריאליסטית כיצד תוכלו בפועל להתמודד עם התממשות כל אחד מהסיכונים.

איך כל זה עוזר לנו? שכלול כל הנתונים בסיכום

כעת, אחרי שאספנו וריכזנו את כל הנתונים הרלוונטיים לניהול הסיכונים בעסקת נדל״ן, נרצה לסכם אותם באופן שיאפשר לנו להבין טוב יותר את הסיכון ולהיערך אליו. לצורך כך אנחנו נוהגים ליצור מפת צבעים המורכבת מהתמהיל שבין  הסיכון שהנזק יתממש לבין עוצמת הנזק, בסקאלה של 1 עד 5 כפי שמתואר בסעיף 2. באמצעות שכלול שני המרכיבים הללו אנחנו יכולים להגדיר את מידת הסיכון. כך למשל, כאשר אנחנו עוסקים בנזק שדירגנו את עוצמת הנזק שלו כזניחה (1) וההסתברות למימוש נמוכה מאוד, נגדיר את הסיכון כקל  ונסמן אותו בצבע ירוק. כאשר נעסוק בנזק שדירגנו את עצמתו כחמורה ביותר (5) לצד ההסתברות נמוכה שהסיכון יתממש, נוכל להגדיר את הסיכון כבינוני ונסמן אותו בצבע כתום. וכן הלאה. ככל שהסיכון משמעותי יותר מבחינת עסקת הנדל”ן שלכם, נגדיר דרכי פעולה רבות ואיכותיות יותר להורדת הסיכון ומניעת הנזק שבהתממשותו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם»

לוגו פרופרטים - נדלן במידה שלך
דילוג לתוכן