נדל”ן עסקי או נדל”ן למגורים – איפה כדאי להשקיע?

עו''ד חיים ברטוב
עו''ד חיים ברטוב

מנכ''ל ובעלים פרופרטים

שוק המשרדים בישראל מבוקש מאוד בקרב משקיעים פרטיים וחלק מהמשקיעים אכן מצליחים להניב תשואות יפות. לצד ההצלחות, ישנם משקיעים רבים בתחום שאינם מודעים די הצורך לסיכונים הכרוכים בהשקעה בנדל”ן עסקי ואינם לוקחים בחשבון את שאלת הביקוש וההיצע המרחפת מעל השקעות מסוג זה. השקעה בנדל”ן עסקי כרוכה בשיקולים ייחודיים השונים במידה רבה מהשקעה בנכס למגורים או בקרקע בהליכי השבחה. הסיכון לבועת מחירים עלול להוביל לחוסר רווחיות ואף הפסד. אם אתם חושבים להשקיע בנדל”ן עסקי, אלה הדברים שחשוב שתדעו.

מהו נדל”ן עסקי?

תחת הקטגוריה של נדל”ן עסקי נכללים נכסים המשמשים לצרכים עסקיים בלבד, ואינם מתאימים למגורים. נדל”ן עסקי כולל בין היתר מתחמי משרדים, חנויות, בתי קפה ומסעדות, מבני תעשייה, תחנות דלק, חניונים, מחסנים, ועוד. מבין כל אלה, מועדף ומוביל בשוק הנדל”ן העסקי באופן מיוחד תחום המשרדים. בשנים האחרונות נבנו ונבנים מתחמי משרדים יוקרתיים ברחבי הארץ ומשקיעים רבים מגלים בהם עניין.

אילו סיכונים קיימים בשוק הנדל”ן העסקי?

הסיכון המרכזי בתחום הנדל”ן העסקי מצוי בפער שבין תנופת הבנייה והשיווק האגרסיבי לבין הביקוש בשטח. כבר כיום ישנם אזורים בהם מוקמים פרויקטים גרנדיוזים של מתחמי משרדים כאשר בפועל ההיצע עולה על הביקוש. הגורמים העומדים מאחורי הפרויקטים הללו משווקים אותם למשקיעים כ”סחורה חמה” עם פוטנציאל רווח עצום. מדובר במצבים שעלולים להתפתח לכדי בועת מחירים באזורים שונים. פיצוץ של בועה שכזו עלול להוביל את המשקיעים לשוקת שבורה – מצב בו הנכס אינו מניב רווח ואף מפסיד כספים למשקיע. חשוב לזכור למשל כי כאשר משקיע אינו מצליח להשכיר משרד, הנכס עדיין דורש דמי ניהול וסכומי ארנונה גבוהים.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם את הסיכון?

שוק הנדל”ן העסקי באמת טומן בתוכו גם פוטנציאל לרווח אך הדבר תלוי מאוד באזור הפרויקט ובתמהיל הייעודים האזורי – היכן ישנם אזורים רבים המיועדים למסחר ותעשייה והיכן חסרים שטחים מתאימים. לכן, כל מקרה של השקעה בנדל”ן עסקי מחייב בחינת המקרה לגופו, ביצוע הערכה מבוססת נתונים ביחס לאזור והביקוש הממשי – ולא רק כפי שמוצג בשיווק – וכן, התרחקות מנכסים ופרויקטים שמסתמנים כבועה על סף פיצוץ. לצורך כך, מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחה בתחום שיוכל לתת הכוונה מתאימה.

מועדון המשקיעים פרופרטים – להשקיע ביחד עם המומחים

  • צוות המומחים של פרופרטים פועל לאתר קרקעות אשר מיועדות לבניה על פי תוכנית המתאר ולהן פוטנציאל רווח גדול.
  • הרכישה מתבצעת כקבוצה כאשר כל שותף בוחר את גודל החלק שלו, שנרשם על שמו בטאבו.
  • היזמים בפרופרטים משתמשים במומחיות ובניסיון שלהם להאיץ את התהליכים מול הרשויות – כלומר, מייצרים את העסקה במינימום זמן ומקסימום רווח – ובבוא העת מוכרים את הקרקע, שערכה עלה משמעותית, מתחלקים ברווחים, או ממשיכים לבנייה וממשיכים לעסקה הבאה.
  • חשוב לדעת, המומחים של פרופרטים שותפים פעילים בכל רכישה וחברים במועדון. לכן, ישנה זהות אינטרסים עם חברי הקבוצה. כל עסקה נבחנת היטב מכל כיוון והסיכון למשקיע מצומצם למינימום!

מעוניינים בקרקע להשקעה? אנחנו כאן בשבילך! 🙂

    

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם»

לוגו פרופרטים - נדלן במידה שלך
דילוג לתוכן