ייצוג עורך דין לרכישת קרקע לבנייה עצמית או השקעה

עו''ד חיים ברטוב
עו''ד חיים ברטוב

מנכ''ל ובעלים פרופרטים

בכל מה שנוגע לרכישת קרקעות לבנייה, חשוב שהעסקה כולה תלווה על-ידי אנשי מקצוע אשר יבטיחו את מלוא ההגנה על הרוכשים מתוך ההיבט המשפטי והיבטי מיסוי שונים. רבים טועים לחשוב כי רכישת קרקע דומה במהותה לפרוצדורה הנדרשת בעת רכישתו של נכס דוגמת בית פרטי או דירה, כשבפועל מדובר בהליכים מורכבים יותר בהם כל טעות ולו הקטנה ביותר, עלולה לעלות הון תועפות.

בדיקות מקדמיות לרכישת קרקע

בין שכוונתכם היא לרכוש מגרש עבור מטרות השקעה ובין שאתם מייעדים את הקרקע לבנייה עצמית, הרי שמומלץ כי לתהליך יתלווה עורך דין המתמחה באופן פרטני ברכישת קרקעות.

כך למשל, אחד מן הפרמטרים הראשוניים המוכרחים להיבדק, יהיה סוג הקרקע וההליך הפרוצדורלי בו היא נמצאת כרגע. שימו לב להבדל המהותי שקיים בין קרקע חלקית לבין קרקע מופשרת לבנייה; אדם המעוניין להשקיע בקרקע חקלאית, מוכרח להבין את הסיכון שכרוך בעובדה כי הליכי ההפשרה אינם מידיים ושאין כל ערובה לכך שניתן יהיה לקצרם. לעומת זאת, קרקע מופשרת היא למעשה קרקע שעברה את כל ההליכים הנדרשים והיא מחזיקה בכל האישורים לבנייה.

היבטי מיסוי ברכישת קרקע

בדומה לתהליך המשפטי של רכישת דירה, כך חשוב שעורך דינכם יעניק לכם חיזוי מדויק של היבטי המיסוי בעבור רכישת הקרקע. זכרו כי כל “הפתעה” בדמות מיסוי גבוה והוצאות נלוות אחרות, עלולה לשנות את כדאיות העסקה.

במקרה של רכישת נכס נדל”ני, חשוב להכיר את המושג מס רכישה. כיום עומד שיעור המס על כשישה אחוזים. קבלת ליווי וייעוץ משפטי מטעם עורך דין מקרקעין עשויה להתברר כמשתלמת, וזאת כיוון שהוא יפעל למען הפחתת גובה המס ובקשת הקלות מטעם הרשויות.

בדיקת זכויות על הקרקע

בדומה מאוד להליכים של רכישת דירה, כך גם ברכישת קרקעות, חשוב שנבטיח את קבלת התמונה המלאה. אחת מן הדרכים הבטוחות והחשובות ביותר לקבלת מידע מקיף על מצב הנכס היא באמצעות בדיקת נסח הטאבו.

מטרתו של נסח הטאבו היא לאשר את הזכויות של הבעלים הנוכחי אודות נכס הנדל”ן ולבחון שמא קיימים הליכים משפטיים שונים אשר עלולים לעכב או להערים קשיים על העסקה דוגמת: עיקולים, זכויות של אנשים נוספים, הערות אזהרה מקבילות וכיוצא זה.

לסיכום

בכל עסקת נדל”ן קטנה וגדולה כאחת, הקפידו תמיד למגן את עצמכם מכל היבט ולהבטיח את ביטחונכם לכל אורך שלבי העסקה. אם ננסה לתמצת זאת לכדי משפט אחד: מטרת הייעוץ המשפטי היא למנוע הפתעות לא נעימות אשר עלולות לטרפד את העסקה או להעיב על כדאיותה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם»

לוגו פרופרטים - נדלן במידה שלך
דילוג לתוכן